Varför skrev jag det här? var det slumpen?



Vart jag än i världen vänder står min lycka i guds händer...

Nej. Jag har inte blivit troende, religiös eller indragen i någon sekt. Varken i kristendomen eller någon annan religion. Jag är och förblir gudalös, men trots mina humanistiska åsikter kan jag inte låta bli att fundera över de andliga makten. Om det nu finns en sådan. Kanske inte någon andlig, men möjligtvis en högre makt. Är det troligtvis detta som går under benämningen slumpen? Jag vet inte. Det beror säkerligen på vem man frågar. 

Men om det nu är så att slumpen har makten och styr och ställer i världen undrar jag: är det ond eller god? Vi vet alla att gud klassas som den snälla och djävulen den dumma, men på vilken sida står slumpen på? Eller är den helt enkelt slumpmässig? Det vore det mest logiska, eftersom namn och verbet är nästintill identiska. Men om jag ska se det logiska i det logiska så borde inte slumpmässighet och logik kopplas samman, eftersom de nästintill är varandras motpoler. Så. Det är därför en aning underligt att föra ett sådant resonemang. 

Om jag ska vara ärlig så spelar det ingen roll om jag påstår att slumpen är ond eller god; det är ändå bara ett slumpmässigt uttalande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0