Halloween + Sverige= sant

NU har jag äntligen fått se bevis på att det faktiskt är halloween. Jag hade börjat tveka, men nu är jag säker på att denna tradition inte har skrämts iväg från detta land. 

Jag är på väg hem. Tunnelbanan rullar in på perrongen. På skylten står det Mariatorget och jag riktigt känner hur hemmakänslan sprider sig i kroppen, efter att ha varit ute i sjotta-hejti. Perrongen är fullt bemannad av vinglande och svamlande partyfolk. DÅ ser jag dem. Som en trupp ute i strid kommer dem mot mig. Stegen är stadiga, nästan iaf, och lunket glänser av respekt, precis som på film. Armén som de hundra meterna framför mig är en samling av världens alla karaktärer, allt ifrån brandmän till pokemon, men med en maroritet av halloween-karaktärer. Och längst fram i truppen, likt visa-vägen-fågeln i en fågelflock, går djävulen själv. Hornen lyser röda och krigsmålningen röda färg ger ifrån sig en knivskarp kontrast mot det svarta ögonen. Det är som om han leder sitt folk, hela välden, mot sin riktning: mot tunnelbanan. Känner en starkt längtan efter att åka tunnelbana, åka iväg, försvinna, se något nytt då är det djävulen inom dig som drar dig ditåt. Kom ihåg: djävulen vill dig inte alltid illa. Han får dig bara att fatta de besluten som någon annan aldrig skulle ha låtit dig göra.

Det var då jag insåg att halloween fortfarande firades. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0